Metoodiline materjal mõõduka intellektipuudega õpilaste liikumisõpetuse tundideks


Metoodilise materjali töötas Sofiya Balabanova välja magistritöö raames andes kaheksa nädala jooksul liikumisõpetuse tunde toimetulekuõppe õpilastele klassis, kus õppisid 14-17 aastased noored. Õpilaste liikumisoskuste tase oli sõltuvalt valdkonnast erinevatel arengutasemetel nii õpilaste lõikes kui ka ühe õpilase puhul.

Sekkumisperioodi jooksul toetasin Sofiyat õpilastega esmase kontakti saamisel ja nende motiveerimisel. Tutvustasin õpilaste arengulisis eripärasid, selgitasin toimetulekuõppe põhimõtteid ning vajadusel abistasin õppetegevuse kavandamisel. Peamiselt olin tundides aga õpilaste abistaja ja suunaja rollis.

Tundide eesmärgistamisel ja tegevuste kavandamisel lähtus Sofiya klassist kui tervikust ning iga õpilase individuaalsetest arenduseesmärkidest. Tundides valitses positiivne õpilasi motiveeriv õhkkond. Õpetaja toetas igati õpilaste eneseusku ning suunas neid järjepidevalt liikumistegevustes osalema. Oluline oli õpilaste protsessis osalemine ja eduelamuse saamine.

Sofiya koostas õpilaste jooksu-, hüppe-, viske- ja püüdmisoskuse arendamiseks harjutusvara, mida kasutas tundides osalevate õpilastega, et välja selgitada harjutuste sobivus ja vajadusel harjutusi kohandada. Harjutusi kasutati motiveerivate mänguliste liikumistegevuste osana, lihtsustatud sportmängudes jm. Tundides kasutatud harjutused olid aluseks käesoleva metoodilise materjali väljatöötamisele.

Materjali harjutusvara sobib kasutamiseks alates lasteaialastest kuni noorte täiskasvanuteni. Harjutusi saab sooritada mänguliste liikumistegevuste osana või eraldiseisvate harjutustena vastavalt õpilase eripärale kas koostegevuses, eeskuju järgi, verbaalsel suunamisel või mälukujutlustele toetudes iseseisvalt.

Olulised märksõnad toimetulekuõppe õpilastega harjutusvara kasutamisel on:

  1. Individuaalne õpilase arengutasemetest lähtuv lähenemine.
  2. Väikesed sammud ja aeg.
  3. Mängulised liikumistegevused.
  4. Liikumisrõõm ja sisemine motiveeritus.
  5. Positiivne tagasiside ja innustamine.

Metoodilise materjali väljatöötamisel osalenud õpilaste klassiõpetaja Kristel Palgi, eripedagoog 8. tase.

Mõõduka intellektipuudega õpilastele suunatud edasiliikumis- ja vahendi käsitsemisoskuseid arendav metoodiline materjal